Що варто знати про новий Закон України «Про захист прав споживачів»
Верховна Рада України ухвалила в другому читанні проект нового Закону «Про захист прав споживачів». Новий Закон підготували задля наближення національного законодавства до європейського та застосування принципів, підходів та практик ЄС в Україні. Також у старому Законі були норми та вимоги, які фактично не працювали або обтяжували бізнес.
Даний законопроект передбачає:
- визначення електронного торговельного майданчика (маркетплейса), електронного сервісу порівняння продукції;
- вимогу надавати інформацію про продавця та продукцію при здійсненні електронної торгівлі, в тому числі на веб-сайтах маркетплейса та прайс-агрегатора;
- відповідальність за відсутність такої інформації;
- повноваження Держпродспоживслужби звертатися до провайдера інтернет-послуг для обмеження доступу до веб-сайту продавця у разі ненадання правдивої інформації на веб-сайті про найменування продавця, його місцезнаходження, що унеможливлює державний контроль;
- анульовано вимогу про наявність обмінного фонду товарів на норму щодо заміни товару на такий самий або аналогічний, наявний у продавця, в разі, якщо ремонт потребує понад 14 календарних днів, або є неможливим;
- право споживача на зниження ціни або повернення коштів, якщо недолік товару з’являється після ремонту;
- можливість громадським об’єднанням споживачів проводити дослідження рівня якості та безпеки товарів, робіт і послуг на споживчому ринку, а також залучення до досудового вирішення споживчих спорів, звільнення їх від сплати судового збору в усіх судових інстанціях у справах щодо захисту прав споживачів;
- поширення дії Закону України «Про захист прав споживачів» на сферу харчової продукції в частині економічних прав споживача (у разі порушення умов договору купівлі-продажу (доставки) харчової продукції в інтернет-магазинах, при позначенні ціни продажу харчової продукції);
- визначення сфер, на які не поширюється дія цього Закону, для уникнення дублювання контрольних функцій органів державного нагляду (контролю);
- визначення прав та обов’язків споживачів в електронній торгівлі;
- надання суб’єктами господарювання документів, що підтверджують гарантійні зобов’язання, в електронній формі.
Наприклад, якщо певна річ потребує ремонту, який триватиме понад 14 днів, або взагалі не підлягає відновленню, її можна буде обміняти на таку саму чи аналогічну, якщо вона є в наявності. Також, споживач має право отримати компенсацію або повернути гроші, якщо виявить дефекти товару після сервісного обслуговування. А от від обов’язку створювати обмінний фонд суб’єктів господарювання звільнили.
Виконання Закону дозволить досягти сумісності між системами захисту прав споживачів України та ЄС; підвищити рівень захисту прав споживачів у сфері електронної торгівлі; створити рівні умови для здійснення електронної торгівлі суб’єктами господарювання та чесної конкуренції; зменшити навантаження на бізнес шляхом усунення застарілих норм із законодавчого акту, підвищити роль громадських об’єднань споживачів в системі захисту прав споживачів; усунути можливості для нечесних комерційних практик; передбачити запровадження механізму досудового (альтернативного) врегулювання споживчих спорів.
Деякі ситуації, які виникнуть між споживачем та суб’єктом господарювання можна буде вирішувати поза судом. Йдеться про випадки, у яких вартість «проблемної» продукції чи послуги становитиме до 50 тис. грн. Це може стосуватися порушення гарантії чи умов доставки, відмови в обміні тощо. Для цього, ймовірно, створюватимуться спеціальні комісії.
За новим законом, люди зможуть створювати громадські об’єднання споживачів. Ці організації матимуть право проводити експертизи ринку. Вони також зможуть подавати судові позови щодо порушення прав споживачів. При цьому їх звільнили від судових зборів в усіх інстанціях.
Отже, хочемо зазначити, що Закон «Про захист прав споживачів» передбачає створення умов для досягнення взаємоузгодженості між системами захисту прав споживачів України та ЄС, забезпечення прозорої і чесної конкуренції між суб’єктами господарювання, особливо у сфері електронної торгівлі, а також надає споживачам нові інструменти в захисті їхніх прав. Тож очікуємо на його швидку імплементацію.